Σήμερα εορτάζουμε...
Image

11 Μαΐου

M­ω­κί­ου Ἐ­πι­σκό­που Ἀμ­φι­πό­λε­ως Ἱ­ε­ρο­μάρ­τυ­ρος 295

Κυ­ρίλ­λου 873 καί Με­θο­δί­ου 885 Φω­τι­στῶν τῶν Σλαύ­ων κα­τά τρι­γλωσ­σι­τῶν Φράγ­κων

Ἀ­νά­μνη­σις Ἐγ­και­νί­ων K­ων/πό­λε­ως.

Πράξ. ι­ε΄ 5-12 • Ἰ­ω. ι΄ 17-28

1105

 

Οἱ Ἅ­γιοι Κύ­ριλ­λος καί Με­θό­διος, κα­τά κό­σμον Κων­σταν­τί­νος καί Μι­χα­ήλ, ἦ­ταν τέ­κνα τοῦ δρουγ­γά­ριου – στρα­τι­ω­τι­κοῦ δι­οι­κη­τοῦ Λέ­ον­τος καί γεν­νή­θη­καν στήν Θεσ­σα­λο­νί­κη. Ὁ Κων­σταν­τί­νος ἦ­ταν ὁ μι­κρό­τε­ρος καί εἶ­χε με­γά­λη ἐ­πι­μέ­λεια στά γράμ­μα­τα. Δι­έ­πρε­ψε στίς σπου­δές του καί ἀρ­χι­κά δι­ο­ρί­σθη­κε χαρ­το­φύ­λα­κας (ἀρ­χι­γραμ­μα­τέ­ας) τοῦ Πα­τρι­αρ­χεί­ου καί ἀρ­γό­τε­ρα κα­θη­γη­τής τῆς φι­λο­σο­φί­ας στή σχο­λή τῆς Μα­γναύ­ρας. Ὁ Μι­χα­ήλ ἀ­κο­λού­θη­σε τήν στα­δι­ο­δρο­μί­α τοῦ πα­τέ­ρα τους. Ἔ­γι­νε στρα­τι­ω­τι­κός καί ἀ­νέ­λα­βε τήν δι­οί­κη­ση τῆς πε­ρι­ο­χῆς τῶν πη­γῶν τοῦ Στρυ­μό­νος, δη­λα­δή στά ση­με­ρι­νά σύ­νο­ρα Βουλ­γα­ρί­ας καί Σερ­βί­ας, ὅ­που καί γνώ­ρι­σε κα­λά τούς Σλά­βους. Πα­ρά τήν ἐ­πι­τυ­χη­μέ­νη στα­δι­ο­δρο­μί­α καί τῶν δύ­ο ἀ­δελ­φῶν, βα­θιά τούς συγ­κλό­νι­ζε ὁ ζῆ­λος γιά τήν πνευ­μα­τι­κή ζω­ή. Εἶ­χαν μο­να­στι­κή κλί­ση, ἀλ­λά πί­στευ­αν στή μαρ­τυ­ρι­κή δι­α­κο­νί­α τῆς κλί­σε­ώς τους αὐ­τῆς, γιά νά σω­θοῦν καί ἄλ­λες ψυ­χές.

Ἡ με­γά­λη ὅ­μως εὐ­και­ρί­α δί­νε­ται τό κα­λο­καί­ρι τοῦ 862 μ.Χ., ὅ­ταν φθά­νει στήν Κων­σταν­τι­νού­πο­λη πρε­σβεί­α τοῦ ἡ­γε­μό­νος τῶν Μο­ρα­βῶν Ρα­στισ­λά­βου, πού τό ἔ­θνος του κα­τοι­κοῦ­σε ἀ­πό τή Βο­η­μί­α μέ­χρι τά Καρ­πά­θια καί τό Δού­να­βη. Ὁ Ρα­στισ­λά­βος ζη­τᾶ ἀ­πό τόν αὐ­το­κρά­το­ρα Μι­χα­ήλ ἕ­ναν Ἐ­πί­σκο­πο καί δά­σκα­λο, γιά νά τούς δι­δά­ξει στή γλώσ­σα τους τήν ἀ­λη­θι­νή πί­στη καί νά προ­σέλ­θουν καί ἄλ­λοι στόν Χρι­στό.

Ὁ αὐ­το­κρά­το­ρας Μι­χα­ήλ προ­σκα­λεῖ τόν φι­λό­σο­φο Κων­σταν­τί­νο νά ἀ­να­λά­βει αὐ­τήν τήν ἀ­πο­στο­λή πρός τούς Μο­ρα­βούς. Τό ἔρ­γο τό δέ­χε­ται ὁ Κων­σταν­τί­νος ὑ­πό τήν προ­ϋ­πό­θε­ση τῆς δη­μι­ουρ­γί­ας γρα­φῆς στή γλῶσ­σα τῶν Μο­ρα­βῶν. Με­τά ἀ­πό με­λέ­τες φτιά­χνει τό λε­γό­με­νο γλα­γο­λι­τι­κό (ὄ­χι τό κυ­ριλ­λι­κό) ἀλ­φά­βη­το καί ἀρ­χί­ζει τήν με­τά­φρα­ση τοῦ Εὐ­αγ­γε­λί­ου καί τῆς Βυ­ζαν­τι­νῆς Λει­τουρ­γί­ας, κα­θώς καί ἄλ­λων βι­βλί­ων.

Τήν ἄ­νοι­ξη τοῦ 863 μ.Χ., ὁ Κων­σταν­τί­νος παίρ­νει τόν ἀ­δελ­φό του Μι­χα­ήλ, πού εἶ­χε γί­νει μο­να­χός μέ τό ὄ­νο­μα Με­θό­διος, καί φθά­νει στήν αὐ­λή τοῦ Ρα­στισ­λά­βου. Ἡ ἐρ­γα­σί­α τους δια­ρκεῖ τρί­α χρό­νια. Ἔ­κα­ναν σπου­δαῖ­ες με­τα­φρά­σεις, εἰ­σή­γα­γαν τήν βυ­ζαν­τι­νή πα­ρά­δο­ση τῆς Με­γά­λης Ἐκ­κλη­σί­ας στή Μο­ρα­βί­α. Ἄ­νοι­ξαν τούς πο­λι­τι­στι­κούς ὁ­ρί­ζον­τες τοῦ εὐ­αγ­γε­λι­ζό­με­νου λα­οῦ. Ἔ­γι­ναν οἱ πραγ­μα­τι­κοί φω­τι­στές του. Μέ ἀ­φε­τη­ρί­α τήν ἀρ­χή ὅ­τι κά­θε λα­ός ἔ­χει τό δι­καί­ω­μα νά λα­τρεύ­ει τόν Θε­ό στή μη­τρι­κή του γλώσ­σα, οἱ ἅ­γιοι ἀ­δελ­φοί συγ­κρό­τη­σαν γρα­πτή σλα­βι­κή γλώσ­σα, με­τέ­φρα­σαν τά λει­τουρ­γι­κά βι­βλί­α στή γλώσ­σα αὐ­τή, κα­θι­έ­ρω­σαν τήν σλα­βι­κή ὡς λει­τουρ­γι­κή γλώσ­σα, ἔ­γρα­ψαν καί πρω­τό­τυ­πα ἔρ­γα καί κα­τέ­στη­σαν δι­δά­σκα­λοι δε­κά­δων μα­θη­τῶν γιά τήν ἐ­πάν­δρω­ση τῆς το­πι­κῆς Ἐκ­κλη­σί­ας μέ δι­α­κό­νους καί πρε­σβυ­τέ­ρους, ἄ­ρι­στους γνῶ­στες τῆς λει­τουρ­γι­κῆς πα­λαι­οσ­λα­βι­κῆς γλώσ­σας.

Στίς ἀρ­χές τοῦ 868 μ.Χ., ὁ Κων­σταν­τί­νος καί ὁ Με­θό­διος φθά­νουν στή Ρώ­μη κο­μί­ζον­τας τά ἱ­ε­ρά λεί­ψα­να τοῦ ἱ­ε­ρα­πο­στό­λου Κλή­μεν­τος. Ἡ μόρ­φω­ση καί ἡ εὐ­σέ­βεια τῶν δύ­ο ἀ­δελ­φῶν κα­τέ­πλη­ξε τούς Ρω­μαί­ους κλη­ρι­κούς. Ὁ Πά­πας ἀ­να­γνώ­ρι­σε τό ἔρ­γο τους πα­νη­γυ­ρι­κά. Κα­τα­δί­κα­σε ἀ­κό­μη τούς πι­στούς πού ἀν­τι­δροῦ­σαν στήν λει­τουρ­γι­κή χρή­ση τῆς σλα­βι­κῆς γλώσ­σας καί τούς ἀ­πο­κά­λε­σε Πι­λα­τια­νούς καί Τρι­γλωσ­σί­τες.

Στό δι­ά­στη­μα τῆς πα­ρα­μο­νῆς τους στή Ρώ­μη, ὁ Κων­σταν­τί­νος ἀρ­ρω­σταί­νει βα­ριά. Προ­αι­σθά­νε­ται τό τέ­λος του καί ζη­τᾶ νά πε­θά­νει ὡς μο­να­χός. Κεί­ρε­ται μο­να­χός καί ὀ­νο­μά­ζε­ται Κύ­ριλ­λος. Στίς 4 Φε­βρου­α­ρί­ου τοῦ 869 μ.Χ. ὁ πύ­ρι­νος ἱ­ε­ρα­πό­στο­λος, πού ἄ­να­ψε τήν φω­τιά τῆς πί­στε­ως καί τοῦ πο­λι­τι­σμοῦ στό σλα­βι­κό κό­σμο, κοι­μή­θη­κε μέ εἰ­ρή­νη.

Στή συ­νέ­χεια, ὁ Με­θό­διος χει­ρο­το­νεῖ­ται ἀ­πό τόν Πά­πα Ἀρ­χι­ε­πί­σκο­πος Σιρ­μί­ου, γιά νά ἐγ­κα­τα­στα­θεῖ στήν Παν­νο­νί­α. Ἡ Ρώ­μη ἐ­πι­δέ­ξια οἰ­κει­ο­ποι­εῖ­ται τό ἱ­ε­ρα­πο­στο­λι­κό ἔρ­γο τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας Κων­σταν­τι­νου­πό­λε­ως. Τό 885 μ.Χ., στή Μο­ρα­βί­α, ὁ Με­θό­διος πα­ρα­δί­δει τό πνεῦ­μα του μέ­σα σέ ἕ­να κλί­μα ἀν­τι­δρά­σε­ων καί ρα­δι­ουρ­γι­ῶν. Εἶ­χε ὅ­μως προ­ε­τοι­μά­σει δι­α­κό­σιους νέ­ους ἱ­ε­ρα­πο­στό­λους. Αὐ­τοί ξε­χύ­θη­καν στήν Ἀ­να­το­λι­κή Εὐ­ρώ­πη, δι­έ­δω­σαν καί στε­ρέ­ω­σαν τήν Ὀρ­θο­δο­ξί­α στά σλα­βι­κά Ἔ­θνη. Ἦ­ταν τέ­τοι­α δέ ἡ δύ­να­μη καί τό ρί­ζω­μα τοῦ ἔρ­γου τους, ὥ­στε οὔ­τε ἡ λαί­λα­πα τῆς Οὐ­νί­ας τοῦ 6ου αἰ­ῶ­νος μ.Χ. κα­τόρ­θω­σε νά ἐ­ξα­νε­μί­σει τό θε­ο­λο­γι­κό καί πο­λι­τι­σμι­κό ἔρ­γο ­τῶν δύ­ο Ἰ­σα­πο­στό­λων ἀ­δελ­φῶν, τοῦ Κυ­ρίλ­λου καί τοῦ Με­θο­δί­ου

0
Shares
© Copyright 2025 Αντιαιρετική Προσπάθεια για την Προστασία της Ελληνορθόδοξης Παράδοσης της Οικογένειας και του Ανθρωπίνου Προσώπου Back To Top

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.

0
Shares