01/20 Eὐθυμίου τοῦ Mεγάλου Ὁσίου Ἱεροσόλυμα 473 κατά Μονοφυσιτισμοῦ... (20 Ιανουαρίου)
20 Ιανουαρίου
Eὐθυμίου τοῦ Mεγάλου Ὁσίου Ἱεροσόλυμα 473 κατά Μονοφυσιτισμοῦ
Λέοντος Α΄ τοῦ Θρακός Βασιλέως Κων/πολη 474 κατά Μονοφυσιτισμοῦ
Εὐθυμίου Ὁσίου Πατριάρχου Τυρνόβου Βουλγαρία 1394 κατά Ἀντιησυχασμοῦ
Μεγάλος Ἑσπερινός
Β΄ Κορ. δ΄ 6-15 • Λουκ. στ΄ 17-23
Ὁ Ὅσιος Εὐθύμιος ὁ Μέγας (473) μέ τήν ἁγιότητα τοῦ βίου του συνετέλεσε στό νά ἐπιστρέψουν στήν πατρώα εὐσέβεια πολυάριθμοι αἱρετικοί, ὅπως Μανιχαῖοι, Νεστοριανοί καί Εὐτυχιανοί, πού ἀπέρριπταν τίς ἀποφάσεις τῆς Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Παντοῦ, στήν Αἴγυπτο καί τή Συρία, ἐπικρατοῦσαν οἱ Μονοφυσίτες. Στήν Παλαιστίνη ὅμως, χάρη στήν παρουσία τοῦ Ἁγίου Εὐθυμίου καί τῶν μαθητῶν του, ἐπικράτησε ἡ Ὀρθοδοξία. Καί ὅταν ὁ Ὅσιος συνάντησε τήν βασίλισσα Εὐδοκία, ἡ ὁποία εἶχε περιπλακεῖ στά δίκτυα τῆς αἱρέσεως τῶν Μονοφυσιτῶν, τόσο πειστικά καί ἀκαταμάχητα μίλησε πρός αὐτήν, ὥστε τήν ἀπέδωσε στά ὀρθόδοξα δόγματα.
Ὁ Ἅγιος Λέων (474) ἦταν εὐσεβέστατος καί προασπίστηκε τήν Ὀρθόδοξη πίστη κατά τῶν αἱρετικῶν. Ἀντέδρασε στήν πρόσθεση στόν Τρισάγιο τῆς Θείας Λειτουργίας τό «ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος» τῆς φράσης «ὁ σταυρωθείς δι’ ἡμᾶς». Αὐτό θεωρήθηκε ὅτι ἦταν μία νέα ἔκφραση τοῦ Μονοφυσιτισμοῦ. Ἀπό τίς 31 Μαρτίου 465 ἕνα αὐτοκρατορικό διάταγμα ὅριζε ὅτι, στό ἑξῆς μόνο οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί θά μποροῦσαν νά ἐργαστοῦν στίς κρατικές καί στίς δικαστικές ὑπηρεσίες. Παρ’ ὅλες τίς δυσκολίες, τά μέτρα τοῦ εὐσεβοῦς αὐτοκράτορα ἀπέβλεπαν στήν ὑπεράσπιση τῆς Ὀρθοδοξίας καί τήν ἑνότητα τῆς αὐτοκρατορίας. Κατά τήν παράδοση ἀνήγειρε τόν Ναό τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς.
Ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος (1402) Μητροπολίτης Τυρνόβου τῆς Βουλγαρίας ὑποστήριξε τόν Ἡσυχασμό τοῦ Ἁγ. Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ καί ἀντεστάθηκε στίς φιλοενωτικές-φιλοπαπικές κινήσεις τοῦ αὐτοκράτορος. Γιά τόν λόγο αὐτό ἐξορίστηκε.