ΤΟ ’21 ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΟΥ
π. Γεώργιος Μεταλληνός (+)
Ένα από τα φοβερότερα ανοσιουργήματα στο χώρο της Ιστορίας -αυτόχρημα αναιρετικό της ιστορικής επιστήμης- είναι η ιδεολογική ερμηνεία και χρήση των ιστορικών δεδομένων. Τότε ο Ιστορικός δεν κάνει επιστήμη (απροκατάληπτη δηλαδή και ελεύθερη έρευνα), αλλά πολιτική. Ένα δε από τα ιστορικά γεγονότα, πρωταρχικής για τον Ελληνισμό σημασίας, που δεινοπαθεί ιδιαίτερα από την ιδεολογικοποιημένη ιστορία, είναι το 1821, η Μεγάλη Επανάσταση του Ελληνικού Γένους/Έθνους και ο αληθινός χαρακτήρας της. Το ’21 σηματοδοτεί την αρχή του Ελληνικού Κράτους και γι’ αυτό όλες oι ιδεολογίες ζητούν να το παρουσιάσουν ως δικό τους, να σφετερισθούν τη δόξα του.
Μία ομάδα ερευνητών προσεγγίζουν το ’21 με ένα πνεύμα αμφισβητήσεως και διάθεση απορριπτική για κοινωνικές ομάδες, που καταλέγονται στους συντελεστές του. Γι’ αυτούς το ’21 είναι «σημείον αντιλεγόμενον (Λουκ. 2,34) και ζητούν την απομύθευσή του, στα πλαίσια του γνωστού αιτήματος «να ξαναγραφεί η ιστορία». Διατυπώθηκαν μάλιστα θέσεις, που επαναλαμβάνονται αυτούσιες από τους συνεχιστές τους, ιδιαίτερα στο χώρο της παιδείας και της ανεύθυνης (υπάρχει και τέτοια) δημοσιογραφίας.
-
Εμφανίσεις: 344
ΝΙΚΗ ΧΡΙΣΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ. ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΕΝ ΤΩ ΕΙΚΟΣΤΩ ΑΙΩΝΙ ΔΙΑΛΑΜΨΑΝΤΩΝ ΑΓΙΩΝ
Οι εκδόσεις ΑΘΩΣ παρουσιάζουν το σημαντικό πόνημα της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Μέσα Ποταμού Κύπρου που περιλαμβάνει συνοπτικά βιογραφικά στοιχεία των σημαντικοτέρων αγίων του 20ου αιώνα καθώς και ακολουθία προς τιμήν τους. Οι συγγραφείς σημειώνουν: Η παγκόσμιος νίκη του Χριστού, η οποία διαιωνίζεται στήν ιστορία είναι μεγαλύτερη από αυτή των κοσμοκρατόρων. Η νίκη του Χριστού, όπως διαγράφηκε στην δική Του ζωή και στη συνέχεια στη ζωή όλων των αγίων Του έγκειται στην εκούσια παράδοση στον θάνατο, στην ήττα κατά την εγκόσμια αντίληψη.
Η ιστορία το απέδειξε επανειλημμένως στο παρελθόν, το απέδειξε όμως εναργέστερα κατά τον τελευταίο αυτόν αιώνα, ότι ανάλογη προς το μέγεθος της παγκόσμιας καταστροφής, αναδεικνύεται και η δοξασμένη νίκη της Εκκλησίας. Διότι ακριβώς κατ΄ εκείνη την ώρα που οι πύλες του Άδου διανοίγονται για να καταπιούν την Εκκλησία, η βασιλεία των ουρανών ανοίγει τις δικές της πύλες για να υποδεχθή τον στρατό των αληθινών ανθρώπων, των αγίων.
Η Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Μέσα Ποταμού έχει στο ενεργητικό της πλήθος ποιοτικών εκδόσεων μεταξύ των οποίων και το έργο: Άγιοι Βασιλομάρτυρες Ρομάνοφ: Όσα δεν μπόρεσε να κρύψει η σιωπή. Στην έκδοση περιλαμβάνεται επίσης μια πνευματική προσέγγιση των μεγαλύτερων γεγονότων και επιτευγμάτων του 20ου αιώνα.
Συγγραφεύς: Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Μέσα Ποταμού, Εκδότης: Εκδόσεις Άθως, 2019, Σελίδες: 127.
-
Εμφανίσεις: 290
ΨΕΥΔΟΧΡΙΣΤΟΙ ΚΑΙ ΨΕΥΔΟΜΕΣΣΙΑΙ ΑΠΟ ΤΟ 1000 μ.Χ. ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ
π. Βασίλειος Γεωργόπουλος
Ο ευαγγελικός λόγος είναι σαφής. Και ακριβής. Και διαχρονικά επίκαιρος. Διαβάζουμε στο ιερό ευαγγέλιο του Λουκά: «βλέπετε μη πλανηθήτε· πολλοί γαρ ελεύσονται επί το ονόματί μου λέγοντες ότι εγώ ειμί και ο καιρός ήγγικε· μη ουν πορευθήτε οπίσω αυτών» (Λουκ. 21, 8. Πρβλ. Ματθ. 24, 5).
Εδώ μας πληροφορεί ο Κύριος για ένα φαινόμενο πολύ επικίνδυνο, το οποίο εμφανίζεται ενδημικά μέσα στην ιστορία. Και αυτό δεν είναι άλλο από την εμφάνιση διαφόρων ψευδόχριστων και ψευδομεσσιών.
-
Εμφανίσεις: 371
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ. ΜΙΚΡΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ
Μικρά μυστικά για μια όμορφη καθημερινή ζωή από τον συγγραφέα του βιβλίου Προσευχητάριον ειδικών περιστάσεων π. Διονύσιο Ταμπάκη ... ΤΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ως ο τόπος και ο χρόνος της αιωνιότητας αποτελούσε και πάντα θα αποτελεί μία αέναη πηγή εμπνεύσεως για κληρικούς, θεολόγους, λειτουργιολόγους, ιεροψάλτες, αγιογράφους, φιλολόγους, αρχιτέκτονες, ποιητές, συγγραφείς, στοχαστές, ιστορικούς, κοινωνιολόγους, μουσικούς, ζωγράφους, λαογράφους και άλλους πολλούς. Ό,τι όμως και να γράψεις, ό,τι και να περιγράψεις για το Άγιον Όρος, πάντοτε θα είναι ένας και μόνο κόκκος άμμου από μία απέραντη αμμουδιά, που το ζεσταίνει η φιλόστοργη αγάπη της Θεοτόκου. Και τούτο διότι τ΄ Άγιον Όρος είναι ουσιαστικά αυτό, που δεν φαίνεται, αφού πολιτεύεται στο αόρατο μέρος της πλάσης. Συνεπώς για να το κατανοήσεις θα χρειασθείς κιάλια πνευματικά, που όμως δεν τα πωλεί ο τυφλός κι εφήμερος τούτος κόσμος. Σ΄ αυτό το βιβλίο, λοιπόν, παρουσιάζουμε με λίγα λόγια κι απλά, ως ένα λυχναράκι με ιλαρό φώς στα ερεβώδη σκοτάδια της εποχής μας, διάφορες συμβουλές και αποφθέγματα, καρπόι εμπειριών και θεϊκών βιωμάτων συγχρόνων Αθωνιτών Πατέρων, που κατά καιρούς ως προσκυνητές στης Παναγιάς το περιβόλι ακούσαμε και τα καταγράψαμε. Είναι ένα μικρό, σύγχρονο Γεροντικό, που στόχο έχει να κεντρίσει στην ψυχή την καλή ανησυχία και τη δίψα για το αιώνιο και το αληθινό. Μια χούφτα λιβάνι, που ξεκλέψαμε από τό ερμάρι του ιερού ένα δειλινό, σαν αποσπέριζαν οι Πατέρες στο τερπνό εκκλησάκι του Χριστού μας, εκεί, στης Παναγιάς τον θρόνο τον Αθωνικό.
Συγγραφεύς: π. Διονύσιος Ταμπάκης, Εκδότης: Εκδόσεις Άθως, 2017, Σελίδες: 326.
-
Εμφανίσεις: 254
π. Αρσένιος Βλιαγκόφτης- Ανεκπλήρωτοι οι στόχοι του '21
-
Εμφανίσεις: 298
Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΕΙ ή ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ Σ’ ΑΥΤΗΝ
Γεώργιος Βλάχος
Η έννοια Βασιλείας του Θεού
Ως βασιλεία του Θεού στη χριστιανική θεολογία, αποκαλείται η έννοια για την άκτιστη ενέργεια και δόξα, δια της οποίας ο Θεός βασιλεύει τον κόσμο και στη Βασιλεία Του μετέχουν τα μέλη της Εκκλησίας.
Η έννοια της βασιλείας του Θεού, είναι μία εκ των σημαντικότερων διδασκαλιών του ευαγγελίου και μια από τις πλέον συζητήσιμες θεολογικές διαφοροποιήσεις μεταξύ της θεολογίας της Δύσης και της Ανατολής. Σκοπός και πρόταση της διδασκαλίας αυτής κατά βάση, είναι να καταδειχτεί πως ο κόσμος της πτώσης πλέον έπαυσε με την έλευση του Χριστού και επήλθε μία νέα ανακαινισμένη και μεταμορφωμένη κτίση, στην οποία υπάρχει πλέον η ελπίδα της απολύτρωσης του ανθρώπου. Σύμφωνα κυρίως με δυτικές αντιλήψεις, η βασιλεία ταυτίζεται μονομερώς άλλοτε με την εκκλησία και μόνο, άλλοτε δε μόνο με την αποκατάσταση της δευτέρας παρουσίας. Κατά τον ιερό Χρυσόστομο, το «ελθέτω η βασιλεία σου» σημαίνει να μην προσηλώνεται ο άνθρωπος στα επίγεια, αλλά στην Τριαδική Θεότητα. Κατά τον Ευθύμιο Ζιγαβηνό, σημαίνει να κυριαρχεί το θέλημα του Θεού πάνω στον άνθρωπο και όχι του διαβόλου. Κατά τον Ωριγένη ταυτίζεται με τον ίδιο το Χριστό, δεχόμενος πως αυτή συ-ντελείται στις ψυχές των ανθρώπων δια την εκριζώσεως της αμαρτίας.
-
Εμφανίσεις: 303
ΑΓΙΟΣ ΦΑΝΟΥΡΙΟΣ - Ο ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ
Το εγχείρημα της σύνταξης ενός έργου σχετικά με το βίο του Αγίου Φανουρίου, ιδιαιτέρως λόγω της κατά καιρούς πρόσμιξης πολλών ανακριβών στοιχείων γύρω από το πρόσωπο του Αγίου, δεν θα ήταν κάτι εύκολο. Γι' αυτό αποτελεί σημαντική προσφορά η αγωνιώδης προσπάθεια του συγγραφέα για τη συλλογή διασταυρωμένων ιστορικών πληροφοριών, πέρα από αυτές που περιλαμβάνονται στις ήδη υπάρχουσες δημοσιευμένες εκδόσεις, τις οποίες με κριτική προσέγγιση και κοπιώδη προσπάθεια αξιοποίησε ο π. Ιωάννης, για να μας προσφέρει αυτή την έκδοση.
Συγγραφεύς: π. Ιωάννης Γαζέτας, Εκδότης: Εκδόσεις Άθως, 2020, Σελίδες: 103.
-
Εμφανίσεις: 279
ΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΥΜΠΑΝ
π. Κύριλλος Κωστόπουλος
Ἀπὸ τὴν Ἀρχαιότητα μέχρι σήμερα φιλόσοφοι, κοινωνιολόγοι καὶ θεολόγοι, ἀλλὰ καὶ οἱ ψυχαναλυτὲς ἀσχολοῦνται μὲ τὸ τελειότερο δημιούργημα, τὸν ἄνθρωπο καὶ εἰδικότερα μὲ τὸν ἐσωτερικό του κόσμο. Ὅλοι ἔχουν ἀποφανθῆ ὅτι ὁ ἐσωτερικὸς κόσμος τοῦ ἀνθρώπου εἶναι εὑρύτερος καὶ δυσκολότερος «εἰς τὸ κατανοηθῆναι» ἀπὸ τὸν ἐξωτερικό. Ὁ Πασκάλ ἔλεγε: «Τὸ σύμπαν μᾶς κατέχει μὲ τὴν ἔκτασίν του, ἐμεῖς τὸ κατέχουμε μὲ τὴν σκέψιν μας»
Γιὰ τὸν λόγο αὐτὸ οἱ πρωτοπόροι Ἕλληνες ἐρευνητὲς, ὅπως ὁ Θαλῆς κι ὁ Δημόκριτος, στράφηκαν περισσότερο πρὸς τὸ ἐξωτερικὸ σύμπαν, γιατί, ὅπως διεκήρυσσαν, αὐτὸ εἶναι μικρότερο καὶ πιὸ εὐπρόσιτο σὲ σχέση μὲ τὸ ἀνθρώπινο ἐσωτερικὸ σύμπαν.
Ὁ Ἀριστοτέλης, ὁ ὁποῖος ὑπῆρξε ὄχι μόνον ἕνας ἄριστος φιλόσοφος, ἀλλὰ καὶ σπουδαῖος ἐπιστήμονας, θεωρητικὸς καὶ ἐμπειριστής, καθόρισε τὸ ψυχολογικὸ δόγμα, μέσα ἀπὸ τὴν ψυχολογία ποὺ ἐκτίθεται στὸ ἔργο του «Περὶ ψυχῆς», ἀλλὰ καὶ σὲ ἄλλα ἔργα του.
-
Εμφανίσεις: 314