ΜΕΓΑ ΓΕΡΟΝΤΙΚΟ ΕΝΑΡΕΤΩΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΑΙΩΝΟΣ (Α΄ ΤΟΜΟΣ)
Πολλοί άνθρωποι παραπονούνται συχνά πολύ για τη λίαν ταραγμένη εποχή μας και τα πολλά της λάθη. Όμως παρασυρμένοι κι επηρεασμένοι από αυτά δεν θα πρέπει, νομίζουμε, να λησμονούμε ότι στους καιρούς μας δεν είναι καθόλου λίγες οι μορφές εκείνες που αγάπησαν ένθερμα τον Χριστό. Αγάπησαν υπερβολικά την αρετή, με την οποία στόλισαν τις ωραίες ψυχές τους, την καλλιέργησαν επισταμένως και συστηματικά, για τη σωτηρία τους και προς μεγάλη ωφέλεια πολλών. Περί όσων αναπαύθηκαν σε όλο τον εικοστό αιώνα κι έζησαν ενάρετα στο όρος της οσιότητος, το πανσέβαστο Άγιον Όρος, το πάντερπνο Περιβόλι της Παναγίας, θα κάνουμε λόγο κατά χρονολογική σειρά κοιμήσεώς τους. Παρατηρείται πως όλος ο αιώνας αυτός κοσμείται από ιερές μορφές. Έτσι δεν επιτρέπεται να πούμε πως ο αγιορείτικος μοναχισμός πέρασε κρίση κι έφθασε κάποτε και σε πνευματική παρακμή. Πάντοτε κρύβονταν λίγα ή πολλά μυστικά φώτα, που διατηρούσαν ακοίμητο το κανδήλι της Παναγίας και σε κίνηση τους κόμπους του κομποσχοινιού. Οι κρίκοι της αθωνικής οσιότητος δεν διερράγησαν ποτέ. Οι μακαριστοί Γέροντες Ιωσήφ ο Ησυχαστής (1959) και Σωφρόνιος Σαχάρωφ (1993), μιλούν βέβαια για μία κάμψη, αλλά νομίζουμε αυτή είναι περιορισμένη και παροδική.
Μ' έναν πρόχειρο υπολογισμό, οι Αγιορείτες μοναχοί που ανεπαύθησαν σε όλο τον εικοστό αιώνα φθάνουν περί τις είκοσι χιλιάδες. Οι περίπου πεντακόσιοι που εδώ αναφέρονται άρα είναι μόνο το 2,5 τοις εκατό. Έτσι δεν νομίζουμε ότι υπερβάλουμε, ωραιοποιούμε και μεγενθύνουμε πρόσωπα και καταστάσεις. Μάλλον πολλοί περισσότεροι είναι οι φίλοι της αρετής, που αγαπούν συνήθως τη μυστικότητα. [...]
Η σύναξη περίπου πεντακοσίων μορφών του παρόντος βιβλίου από μονές, σκήτες, Κελλιά, Καλύβες, ησυχαστήρια και σπήλαια του αγιωνύμου Όρους αποτελεί ιερό φάρο, φωτεινό οδοδείκτη, πηγή εμπνεύσεως, ταμείο χάριτος μοναχών και λαϊκών. Η ταπεινή αναφορά μας στην αγιορείτικη, ασκητική και φιλάρετη προσωπογραφία σε αυτό αποσκοπεί στο ν' αγαπήσουμε όλοι, πατέρες και αδελφοί, περισσότερο τον Πανάγαθο Θεό, τον πλησίον, την άσκηση, την αρετή και τη μετάνοια. "Μη μείνωμεν έξω του νυμφώνος Χριστού" τυρβάζοντες και μεριμνώντες περί πολλά. Να ενδιαφερθούμε πιο ζωηρά και γενναία για τη σωτηρία της αθάνατης ψυχής μας, για την οποία ο Κύριος γεννήθηκε, δίδαξε, σταυρώθηκε, αναστήθηκε, αναλήφθηκε κι έπεμψε το Πανάγιον Πνεύμα.
Συγγραφεύς: Μοναχός Μωυσής (Αγιορείτης), Εκδόσεις: Μυγδονία, Αθήνα 2011, σελίδες: 1648 (3 τόμοι).
-
Εμφανίσεις: 119
ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Κωνσταντίνα Αλεβίζου
Στήν εἰσήγηση αὐτή θά δοῦμε ἐνημερωτικά πῶς εἰσάγεται ὁ ἀποκρυφισμός στά σχολεῖα· πρός τό παρόν μέ δυό κυρίως τρόπους, μέσῳ τοῦ μαθήματος τῶν θρησκευτικῶν καί μέσῳ τῶν προγραμμάτων ἀγωγῆς ὑγείας.
Ὁ Ἀποκρυφισμός ὅπως δηλώνει καί ἡ ἴδια ἡ ἐτυμολογία τοῦ ὅρου, εἶναι ἡ μελέτη τοῦ «κεκρυμμένου», τοῦ ἀποκρύφου, τῆς ἀπόκρυφης γνώσης καί συγκεκριμένα τῶν θεωρουμένων ἀποκρύφων δυνάμεων τῆς φύσεως πού δέν μποροῦν νά ἐξηγηθοῦν πλήρως ἐπιστημονικά.
Οἱ ἀποκρυφιστικές τεχνικές ἔχουν σκοπό νά ἐνεργοποιήσουν ἀπόκρυφες δυνάμεις, πού κατά τούς ὀπαδούς τους, βρίσκονται μέσα στόν ἄνθρωπο. Τέτοιες τεχνικές εἶναι αὐτές τῶν ἀνατολικῶν θρησκειῶν, ὅπως ἡ γιόγκα, ὁ διαλογισμός, διάφορες τεχνικές αὐτοεμπειρίας καί ἀναγέννησης καί πνευματιστικές τεχνικές. Στίς ἐν λόγῳ πρακτικές συγκαταλέγονται ἡ μαγγανεία, ἡ μαγεία, ἡ ἐβραϊκή καμπάλα κ.ἄ.
Στά σχολεῖα παρουσιάζονται μέσα ἀπό τό ΜτΘ οἱ τεχνικές τῶν ἀνατολικῶν θρησκειῶν γιόγκα, διαλογισμός, ἐνῶ μέ προγράμματα ἀγωγῆς ὑγείας ὑλοποιοῦνται καί τίθενται σέ ἐφαρμογή.
-
Εμφανίσεις: 255
ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΟΥ
Το βιβλίο αυτό, που ο συγγραφέας του είναι άγνωστος, γράφτηκε πρωτότυπα στη ρωσική γλώσσα, το 1853. Το πρωτότυπο βρέθηκε στο Άγιο Όρος, το 1884, και τυπώθηκε. Το αριστούργημα τούτο, όπως το χαρακτήρισαν στην Ευρώπη θεολόγοι που εντρύφησαν πνευματικά σ’ αυτό, μιλάει για έναν ορθόδοξο χριστιανό προσκυνητή που ταξιδεύει με τη δίψα να εμβαθύνει στη γνώση και στην εφαρμογή του ρητού του Αποστόλου Παύλου που λέει, «αδιαλείπτως προσεύχεσθε». Τέλος, με τη βοήθεια ενός μοναχού και του βιβλίου «Φιλοκαλία των Νηπτικών Πατέρων», κατορθώνει να μάθει να εμβαθύνει και να εφαρμόζει την αδιάλειπτη προσευχή, που λέγεται και νοερά προσευχή ή προσευχή της καρδιάς και συνοψίζεται στη φράση, «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με».
Το βιβλίο μεταφράστηκε στα ελληνικά από το Μητροπολίτη Κορίνθου, Παντελεήμονα Καρανικόλα, και έχει βραβευτεί από την Ακαδημία Αθηνών.
Μεταφραστής: Παντελεήμων Καρανικόλας, Μητροπολίτης Κορίνθου, Εκδόσεις: Παπαδημητρίου, Αθήνα 1998, σελίδες: 272.
-
Εμφανίσεις: 109
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΚΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
π. Παντελεήμων, αγιορείτης
Στο μηνολόγιο του Ιανουαρίου ξεχωριστή θέση κατέχει η εορτή των Τριών Ιεραρχών. Πριν να φτάσουμε στην «30η του αυτού μηνός», στην ημέρα της κοινής τους γιορτής, συναντάμε την εορτή του καθενός ξεχωριστά μέσα στον ίδιο μήνα. Την 1η Ιανουαρίου την εορτή του Μ. Βασιλείου · την 25η του Γρηγορίου του Θεολόγου και την 27η του Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Πραγματικά ξεχωριστό εορταστικό γεγονός. Η Εκκλησία μας τίμησε με εξαιρετικό τρόπο τη μνήμη τους και δεν παρέλειψε να τους παρουσιάσει μπροστά στα μάτια των πιστών, ως πρότυπα ζωής, αγιότητας και μοναδικά παραδείγματα για μίμηση, που μπορούν σε κάθε εποχή να εμπνέουν τον κάθε άνθρωπο.
Για την ιστορία του γεγονότος αξίζει να αναφέρουμε ότι το 1842 η Σύγκλητος του πανεπιστημίου Αθηνών αποφάσισε ομόφωνα να εορτάζεται η μνήμη των Τριών Ιεραρχών επίσημα, και τους έθεσε προστάτες των Ελληνικών Γραμμάτων και της Παιδείας του Έθνους μας. Από τότε καθιερώθηκε αυτή η εορτή σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.
-
Εμφανίσεις: 189
ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ. ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ
Συλλογή κειμένων στο πλαίσιο της Ορθόδοξης παράδοσης, άμεσα σχετιζόμενα με το νέο παγκόσμιο μέγεθος, που αναδύθηκε στην ιστορία με τη συνάντηση και τη σύζευξη του Ελληνισμού, ως λυτρωτικής αναζήτησης, με τη χριστιανική αυθεντικότητα και την αποστολική και αγιοπατερική Ορθοδοξία.
Στην εποχή μας, που η ελληνορθόδοξη συνείδησή μας αποδυναμώνεται ολοένα και περισσότερο, απειλώντας την ίδια την ταυτότητά μας, θεωρήθηκε απαραίτητη η αναδημοσίευση των άρθρων αυτών σ αὐτό το βιβλίο για να διευρυνθεί η μελέτη των μηνυμάτων και των νοημάτων τους και σε ένα ευρύτερο κύκλο αναγνωστών.
Συγγραφεύς: π. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός, Εκδόσεις: Σαΐτη, Αθήνα 2017, σελίδες: 176.
-
Εμφανίσεις: 104
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΙΣΑΝΙΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ ΠΑΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΝΟΜΗ ΑΝΤΙΤΥΠΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΝΕΟΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΕΝΩΣΗ»
Σιάτιστα, 15η Ἰουλίου 2016
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Πρίν ἀπό λίγες μέρες μιά ὁμάδα αἱρετικῶν Προτεσταντῶν πέρασε ἀπό ὅλες τίς πόλεις καί τά χωριά τῆς ἐπαρχίας μας καί ἄφησε ἔξω ἀπό τό κάθε σπίτι μία νάϋλον σακούλα πού ἔγραφα τήν πρόταση «ὁ Θεός σέ ἀγαπᾶ» καί μέσα εἶχε μία Καινή Διαθήκη καί δύο φυλλάδια. Τό ἕνα ἀπό αὐτά ἀναφερόταν στήν περίπτωση κάποιυ νέου ἀνθρώπου πού εἶχε μπλέξει μέ τά νατκωτικά καί πλησιάζοντας τήν ὁμάδα αὐτή θεραπεύθηκε καί τό ἄλλο οὐσιαστικά περιεῖχε πληροφορίες πού καί πῶς μπορεῖ κανείς νά ἐπικοινωνήσει μέ τήν συγκεκριμένη ὁμάδα ὁ ὁποία λέγεται «Ἱεραποστολική ἕνωση». Στήν οὐσία πρόκειται γιά μία αἱρετική προτεσταντική παραφυάδα ἀπό τίς πολλές πού ὑπάρχουν στήν Πατρίδα μας.
Πολλοί χριστιανοί ἀπευθύνθηκαν στούς ἱερεῖς τους καί ἄλλοι τηλεφώνησαν στήν Μητρόπολη ζητώντας πληροφορίες γιά τό τί νά κάνουν τίς σακοῦλες αὐτές. Αὐτό δείχνει μιά ὑγιά ἀντίδραση τῶν χριστιανῶν μας οἱ ὁποῖοι δέν ἐμπιστεύθηκαν τούς ξενόφερτους διακινητές καί αἰσθάνθηκαν ὅτι πρόκειται γιά κάτι πού εἶναι πλάνη. Χαίρομαι πού ὁ λαός μας ἔχει ὀρθόδοξα αἰσθητήρια καί διαισθάνεται ὅτι πίσω ἀπό αὐτή τήν κίνηση κρύβεται κάτι τό ὕποπτο.
-
Εμφανίσεις: 221
Ο ΡΩΜΗΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΥΜΑ. ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑΣ
Εντασσόμενοι στην Ενωμένη Ευρώπη, εκάμαμε τόσους πανηγυρισμούς, διότι θεωρήσαμε το γεγονός ως σωτηρία μας. Ο Θεός επέτρεψε, γι' αυτό, να μας απογοητεύσει η Ευρώπη εκεί που στηρίξαμε "την πάσαν ελπίδα" μας, στα οικονομικά. Η ιστορία παίρνει την εκδίκησή της. Ξεχάσαμε τον Θεόν των Πατέρων ημών και πιστεύουμε στην απολυτοποιημένη "αξία" του οικονομισμού. Δεν ανοίξαμε καμμιά κερκόπορτα, αλλά τις πύλες της ψυχής και καρδίας μας, για να μας αλλοτριώσει και να μας συντρίψει η σημερινή Δύση.
Συγγραφεύς: π. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός, Εκδόσεις: Αρμός, Αθήνα 2011, σελίδες: 312.
-
Εμφανίσεις: 101
Η ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Ἀρχιμ. Αὐγουστῖνος Γ. Μύρου, Δρ Θ.
Ἡ αὐθεντικὴ ἱστορικὴ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἀποτελεῖ τὴν πιὸ ἁπτὴ πραγματικότητα στὸν κόσμο μας γιὰ κάθε καλοπροαίρετο ἄνθρωπο, ὁ ὁποῖος ἐνδιαφέρεται εἰλικρινὰ νὰ γνωρίση τὴν ἀποκεκαλυμμένη ἀλήθεια καὶ νὰ ἐκφράση τὴν λατρευτική του ἀγάπη πρὸς τὸν Θεόν. Αὐτὴ ἡ Ἐκκλησία ἔχει ὡς ἕνα ἀπὸ τὰ κύρια γνωρίσματά της τὴν μοναδικότητα. Πρόκειται γιὰ αὐτὸ ποὺ ὁμολογοῦμε στὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως, «Πιστεύω… εἰς μίαν, ἁγίαν, καθολικὴν καὶ ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν».
Ἡ αὐθεντικὴ, ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι στὴ φύση της καὶ στὴ δομή της μία καὶ μοναδική. Δὲν ὑπάρχουν πολλὲς Ἐκκλησίες. Οὔτε κἄν δύο ἤ τρεῖς, ἀλλὰ μόνον μία. Λέγοντας αὐτὰ δὲν ἐννοοῦμε τὶς τοπικὲς ἐκκλησίες, ποὺ ἀποτελοῦν ὁλοκληρωμένες ἐκφάνσεις τῆς μιᾶς Ἐκκλησίας. Ἡ καλὰ μαρτυρημένη ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ εἶναι σαφέστατη. Δείχνει ὅτι ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ εἶναι μία καὶ μοναδική, εἴτε μὲ τὶς προτυπώσεις τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, εἴτε μὲ τὶς εἰκόνες τῆς Καινῆς Διαθήκης, ποὺ ἀναφέρονται σ’ αὐτήν, εἴτε μὲ τὴν ἐμπειρία τῶν ἀγίων.
-
Εμφανίσεις: 188