ΝΤΑΚΣΙΝΑ – ΓΚΟΥΡΟΥ ΣΕΒΑ

Pin It

antonios

+ π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος

Ιερή Προσφορά (Ντακσίνα).

Η λέξη «Ντακσίνα» σημαίνει «ιερή προσφορά» και αναφέρεται στην «προσφορά γης, χρημάτων, σπιτιών, τροφής και ρούχων, σαν σύμβολο της αγάπης, της αφοσίωσης και της πίστης των οικογενειακών μαθητών Κάρμα Σαννυάσινς για τον Γκουρού τους. Προσφέρουν ένα τμήμα των εισοδημάτων τους, αυτή είναι η παράδοση τους» (Σατυανάντα, Φως, σ. 53).
Το Σατυαναντασράμ αναφέρει το παράδειγμα Θιβετιανού Λάμα, που όταν πήγε στον γκουρού του να γίνει μαθητής, του παρέδωσε «ένα σακκί με χρυσά νο­μίσματα, όπως το απαιτούσε η παράδοση», και χαρακτηρίζει αυτό το χρυσάφι σαν «πρακτικό τρόπο», να μη πεθάνει από την πείνα ο γκουρού στη διάρκεια της μαθητείας του Λάμα (Γιόγκα 12/80, σ. 20).

Είναι «ένα είδος σεμνοτυφίας να επιμένομε ότι μια πνευματική σχέση δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα και οικονομική», λέγει η οργάνωση αυτή. Και καταλήγει, πως μια καλή πνευματική σχέση μεταξύ Γκουρού και μαθητή προϋποθέτει, ότι και οι δυο πρέπει να είναι «αρκετά ανοιχτοί», ώστε να δέχονται και να δίνουν «α­περιόριστα οτιδήποτε έχουν, που θα χρησιμεύσει περισ­σότερο στον άλλο» (Γιόγκα 12/80, σ. 20-21.23-24).
Ο Γκουρού θα προσφέρει «πνευματική καθοδήγηση» και ο αναζητητής «υπηρεσία ή υλική υποστήριξη».
«Ακριβώς όπως είναι αδύνατο να τρέξει το νερό μέσα από ένα σωλήνα που είναι βουλωμένος στα δύο άκρα, έτσι δεν μπορεί να γίνει μια εσωτερική ανταλλαγή η πνευματική παράδοση, χωρίς να γίνεται ελεύθερα αυτή η εξωτερική ανταλλαγή με ανοιχτή την καρδιά» (Γιόγκα 12/80, σ. 24).
Στο έντυπο «Γιόγκα-Τάντρα-Διαλογισμός» του Σατυαναντασράμ (πολυγρ., σ. 39) αναφέρεται απόσπασμα από τον Χαλίλ Γκιμπράν, στο οποίο λέγει: «η μαγική λέξη που μας επιτρέπει να σας αφήσω να περάσετε την πρώτη πόρτα προς το μυστικό δρόμο για την αλήθεια» είναι «η γενναιοδωρία σας». «Διότι η αλήθεια που έχω στο νου μου για σας, είναι κάτι που μπορούν να φθάσουν μόνο οι μεγαλόψυχοι και οι γενναιόδωροι – αλήθεια, κανείς άλλος».
Η «ιερή προσφορά» δεν είναι για τον Γκουρού, αλλά «για τον αυτοεξαγνισμό και την πνευματική πρόοδο του ίδιου του μαθητή», λέγει ο Σατυανάντα· και εννοεί πως ο μαθητής πρέπει να είναι ευγνώμων γιατί ο Γκουρού ευαρεστήθηκε να δεχθεί τα περιουσιακά στοιχεία που του παραχωρούνται και να μη τα αρνηθεί! (Σατυανάντα, Φως, σ. 54).
«Ο μαθητής προσφέρει το καλύτερο από τις αποδοχές ή τα περιουσιακά του στοιχεία στον Γκουρού σαν απόδειξη της αφοσίωσης του στην πνευματική δύναμη του Γκουρού. Αυτή η προσφορά φέρνει τον Γκουρού και τον μαθητή πιο κοντά, και προοδευτικά εδραιώνονται όλο και βαθύτεροι σύνδεσμοι… Ο μαθητής θα πρέπει να νιώθει, ότι δεν υπάρχει τίποτα στον κόσμο που θα δίσταζε να κάνει για τον Γκουρού του.
Ο Γκουρού αξίζει το καλύτερο απ’ ότι υπάρχει, επειδή έχει δεσμεύσει τον εαυτό του στο πνευματικό ανέβασμα άλλων είτε αυτοί είναι πλούσιοι είτε φτωχοί· ευτυχισμένοι ή δυστυχισμένοι· αδύναμοι ή δυνατοί· χωρίς περιμένει τίποτα σε ανταπόδοση. Δεν θα πρέπει να διστάζει κανείς να υπηρετεί μια τέτοια ψυχή» (Σατυανάντα, Φως, σ. 121).
Το Σατυαναντασράμ επιτίθεται εναντίον των μαθητών που είναι «απρόθυμοι στο να μοιράσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία με τον Γκουρού εξ αιτίας της περιορισμένης τους κατανόησης» (Φως, σ. 121). Όμως ο Σατυανάντα δεν είναι πρόθυμος να μοιράσει τα δικά του υλικά μέσα με τους «αναζητητές», που τον επισκέπτονται στο άσραμ του στην Ινδία, χωρίς να διαθέτουν αρκετά δολλάρια!
Δεν υπάρχει αμφιβολία, πως πρόκειται για καλά οργανωμένο σχέδιο, που αποβλέπει στο να «πάρουν οι Γκουρού τα χρήματα πίσω, που τους είχε πάρει η Δύση»! (F. W. Haack, Guruismus, σ. 60). Το ιδανικό που το Σατυαναντασράμ προτείνει στους Έλληνες οπαδούς, είναι «να τα προσφέρουν όλα όσα έχουν στα πόδια του Γκουρού, με την πλήρη εμπιστοσύνη, ότι αυτά βρίσκονται σε καλά χέρια»!
«Τελικά, πόσο καιρό θα χαραμίζετε τα χρήματα σας σε αυτοκίνητα και σπίτια και ρούχα; Πόσο καιρό θα κάνετε τα χατήρια του εαυτού σας; απλώς μεθάτε τον εαυτό σας σε βαθύτερη αυταρέσκεια και αδράνεια. Είναι καλύτερο να δώσετε στον Γκουρού αυτό που έχετε σε αφθονία, έτσι ώστε αυτός να μπορεί να το χρησιμοποιήσει για ένα ανώτερο σκοπό… Τα υλικά περιουσιακά στοιχεία που έχετε συσσωρεύσει, τα πλούτη που έχετε μαζέψει, τα σπίτια, τα αυτοκίνητα, και τα άλλα σύνεργα που έχετε συλλέξει, δεν έχουν κατευνάσει την δυσαρέσκεια σας. Μάλιστα, διαπιστώνετε ότι, σε τελευταία ανάλυση, έχουν προκαλέσει περισσότερα βάσανα». Δεν πρέπει λοιπόν ο Γκουρού να ευχαριστήσει τον μαθητή για την προσφορά, αλλά, αντίθετα, ο μαθητής πρέπει να είναι ευγνώμων στον Γκουρού, γιατί τον απάλλαξε από τέτοια «βάσανα». Συνήθως θεωρούμε καθήκον του «δέκτη» να είναι «ευγνώμων» για τη «γενναιοδωρία»˙ όμως «με τον Γκουρού είναι τελείως το αντίθετο» (Σατυανάντα, Φως, σ. 122-123).

Ανιδιοτελής υπηρεσία (Γκουρού Σέβα).

Γκουρού Σέβα σημαίνει ανιδιοτελής υπηρεσία, δηλαδή απλήρωτη εργασία. Οι οπαδοί του γκουρουϊσμού, εκτός από ότι προσφέρουν τα περιουσιακά τους στοιχεία, καλούνται να εργασθούν για τον Γκουρού χωρίς οικονομική απολαβή ή άλλο υλικό συμφέρον. Το Σατυανάντασραμ ισχυρίζεται, πως αυτή η «ανιδιοτελής υπηρεσία» αποτελεί προσπάθεια «για τον εξαγνισμό του νου από τις χονδροειδείς επιθυμίες του». Για όσους βρίσκονται στο Άσραμ αναφέρει:
«Το Άσραμ δεν είναι ένα μέρος, όπου Σαννυάσινς κάθονται τεμπέλικα και μιλάνε για θεό ή Μπράχμαν όλη μέρα. Οι Σαννυάσινς εργάζονται αδιάκοπα από το πρωί μέχρι το βράδυ. Κάνουν όλων των ειδών τις δουλειές. Αλλά υπάρχει μια διαφορά. Κι αυτή η διαφορά είναι η νοοτροπία με την οποία αυτοί εργάζονται. Η εργασία που κάνουν δεν είναι ιδιοτελής ή με εγωιστικό κίνητρο. Δεν εμπεριέχει προσδοκία ανταμοιβής. Από τη στιγμή που ο Σαννυάσιν έχει εδραιώσει αυτή τη νοοτροπία και επίγνωση, μπορεί να εργαστεί οπουδήποτε” – (Σατυανάντα, Φως, σ. 133.63).
«Όταν έρχεσθε στο Άσραμ, και υπηρετείτε τον Γκουρού, κι εργάζεσθε γι’ αυτόν, καθαρίζετε ασυνείδητα το δρόμο κι επιτρέπετε στην ενέργεια να προχωρήσει στα ανώτερα και πιο δυναμικά κέντρα», υπόσχεται το Σατυανάντασραμ. Και καταλήγει: «Καθώς παραμένετε στο Άσραμ και εργάζεσθε σκληρά, διαπιστώνετε ένα πλήρη μετασχηματισμό στον εαυτό σας» (Σατυανάντα, Φως σ. 141).
Στα παλαιά σκλαβοπάζαρα, εκείνοι που αγόραζαν τους σκλάβους, ήσαν υποχρεωμένοι να φροντίσουν για τη στέγαση και τη διατροφή τους. Όμως στο σύγχρονο σκλαβοπάζαρο τού Σατυανάντασραμ όλοι πρέπει να κληρώσουν ακόμη και για υποτυπώδη διαμονή και ανάξια λόγου διατροφή 100 δολλάρια την εβδομάδα! (Ηaack, Guruismus, σ. 60).
Σύμφωνα με διαφημιστικό έντυπο της κίνησης (στα γερμανικά) η απασχόληση στο Άσραμ είναι πλήρης! Η ημέρα αρχίζει στις 4 το πρωί και τελειώνει στις 9 το βράδυ. Το φαγητό είναι πολύ απλό: Chapatis (είδος ψωμιού), ρύζι, λαχανικά και Dal (είδος σάλτσας από όσπρια). Δεν επιτρέπεται η αγορά τροφίμων έξω από το άσραμ, γιατί θα μπορούσαν να είναι «ακάθαρτα ή δηλητηριασμένα» (Haack, Guruismus, σ. 58). Οι επισκέπτες παρακινούνται να μη εγκαταλείπουν το άσραμ.
Σύμφωνα με άλλη πληροφορία της κίνησης «το Άσραμ ξυπνάει στις 3 π. μ. και μέχρι τις 5 π. μ. όλοι οι ένοικοι είναι απασχολημένοι με το να καθαρίζουν και να κάνουν λίγη μελέτη ή γράψιμο, που δίδεται προσωπικά. Όλη οι άνθρωποι στο Άσραμ είναι απασχολημένοι με πρακτική χειρωνακτική δουλειά. Έχουμε δημιουργήσει πολλή δουλειά για να κρατούμε το νου κατάλληλα απασχολημένο, και όλοι οι ένοικοι τού Άσραμ είναι απασχολημένοι σ’ αυτές τις αυτοδημιούργητες δραστηριότητες» (Γιόγκα 7/81, σ. 10).

Πηγή